Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Silniki prądu stałego

Praca każdego silnika charakteryzowana jest przez wielkości takie jak:

U – napięcie twornika,
I – prąd obciążenia,
M – moment obciążenia,
n – prędkość obrotowa

Właściwości silników określa się na podstawie zależności:

 cM,  cE - stałe konstrukcyjne silnika, Φ - strumień magnetyczny, Ia - prąd twornika, Rac - rezystancja obwodu twornika

Właściwości ruchowe silników można również określić graficznie przy pomocy charakterystyk:
– mechanicznych n=f(I) lub n=f(M) przy U = const, Rf = const
– oraz ch-ki momentu M=f(I) przy U = const, Rf = const

Silniki tak samo jak prądnice dzieli się na obcowzbudne i samowzbudne: bocznikowe, szeregowe, szeregowo-bocznikowe.


 

Silnik bocznikowy i obcowzbudny


Charakterystyka bocznikowa jest nazywana charakterystyką sztywną, gdyż zmiana momentu obciążenia w niewielkim stopniu wpływa na zmianę prędkości obrotowej. W silniku bocznikowym I = If + Ia.

Charakterystyka mechaniczna silnika bocznikowego.

 

 Charakterystyka momentu silnika bocznikowego.

 

 

Silnik szeregowy

W silniku szeregowym I = If = Ia. Należy pamiętać, że silnik szeregowy nie może pracować bez obciążenia i musi być połączony z maszyną roboczą przy pomocy sprzęgła. Silnik pracujący w stanie jałowym lub przy małych obciążeniach osiąga bardzo duże prędkości obrotowe, co może doprowadzić do uszkodzenia silnika ze względu na przekroczenie jego wytrzymałości konstrukcyjnej.

Charakterystyka mechaniczna silnika szeregowego.

 

Charakterystyka momentu silnika szeregowego.

Porównanie charakterystyk momentu silnika szeregowego i bocznikowego.